Тема. Аміни як органічні основи. Хімічні властивості амінів.
Мета. Дати уявлення про аміни як органічні основи. Розглянути хімічні
властивості амінів у порівнянні з амоніаком.
Тип уроку Урок засвоєння нових знань
Форма проведення уроку.
Дослідження
Обладнання Мультимедійний комплекс. Презентація. Періодична
таблиця Д.І.Менделєєва. Роздатковий матеріал.
Хід уроку
І. Організаційний етап
(організація класу, відповідні відмітки в журналі)
Гра «Розминка»
Скласти слова з
букв, що входять у слово «Номенклатура». Слова складати на хімічну тематику.
(Наприклад: метан, метал, атом, етан, етанол, метанол, ланка, алкан, алкен,
арен, аромат, уран…)
ІІ. Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання.
Гра «Хрестики-нулики»
Виграшний варіант –аміни.
аміак
|
гліцин
|
Нітритна кислота
|
метанамін
|
диметанамін
|
триметанамін
|
Нітритна кислота
|
азот
|
Нітроген(І) оксид
|
(метан амін, диметанамін, триметанамін)
Виграшний варіант –характеристика амінів.
Наявність функціональної групи -NH2
|
Наявність - NO2 групи
|
Наявність - OН групи
|
Похідні аміаку
|
Загальна формула R-N
|
Похідні бензену
|
Загальна формула
R-NH2
|
Галогенопохідні алканів
|
Загальна формула R-NО2
|
(похідні аміаку, загальна формула R-N ,похідні бензену)
Виграшний варіант –фізичні властивості амінів.
рідини
|
Не розчинні у воді
|
Мають запах сірководню
|
газ
|
Розчинні у воді
|
Мають запах аміаку
|
Тверда речовина
|
Утворюють сплави
|
не мають запаху
|
(газ, розчинні у воді, мають запах аміаку)
Бесіда:
1 Аміни- це…; класифікація амінів, анілін.
Бесіда.
1.Аміни –це органічні сполуки…
2.Класифікація амінів, анілін.
Історична довідка
У 1826 році
анілін було названо «кристалітом»
У 1834р Фрідліб
Рунге добув у кам’яновугільній смолі анілін та назвав «кіанолом».
У1841 Ю.Ф.Фріцше
назвав цю сполуку аніліном.
У1842р М.М.Зінін
назвав «бензидамом»
У1843р Ф. Гофман
довів ,що вище названі сполуки є ідентичні та назвав «анілін»
3.Будова амінів. Порівняння з молекулою аміаку
4. Валентні кути у аміаку та у амінах
5. Спільна пара Нітрогену, її значення.
6. Донорно-акцепторний механізм.
7. Типи ковалентного зв’язку.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення
теми, мети уроку.
Завдання:
1.Аміни як
органічні основи.
2. Хімічні
властивості амінів.
3.Добування
амінів.
4.Застосування
амінів.
Проблема: Знаючи
будову аміаку і амінів, чи можна передбачити властивості амінів? Яке значення
відіграє спільна пара Нітрогену та вуглеводневого радикалу у амінах?
ІV. Сприймання та засвоєння
учнями нового навчального матеріалу. Дослідження властивостей.
- Аміни як органічні основи.
Основні
властивості амінів:
1.Взаємодія з водою аміаку
NH3 + H2O→ [NH4]+OH- →NH4OH
2.Взаємодія з водою аміну
CH3-NH2 + H2O →(CH3-NH3)OH
метанамін метанамоній
гідроксид
NH4OH < (CH3-NH3)OH
Розглянути будову
аміаку та взаємодію його з водою. Демонстрація досліду і фотографій. Написання
хімічної реакції взаємодії аміну з водою. З'ясувати силу органічної
основи у порівнянні з розчином амоній гідроксидом
- Хімічні властивості
Заповнити таблицю
Властивість
|
Аміак
|
Аміни
|
1.Взаємодія з водою
|
NH3 + H2O→ [NH4]+OH- →NH 4OH
|
|
NH 4OH
|
||
2.Взаємодія з кислотами
|
NH3 + HCl→ [NH4]+Cl- →NH 4Cl
|
|
3.Взаємодія з киснем (горіння)
|
NH3 + О2→N2 +H 2O
|
робота з підручником ст.153
|
Властивість
|
Аміак
|
Аміни
|
1.Взаємодія з водою
|
NH3 + H2O→ [NH4]+OH- →
NH 4OH
|
CH3-NH2 + H2O→(CH3-NH3)+OH- →
(CH3-NH3)OH
|
NH 4OH < (CH3-NH3)OH
|
||
2.Взаємодія з кислотами
|
NH3 + HCl→ [NH4]+Cl- →
NH 4Cl
|
CH3-NH2 + HCl→(CH3-NH3)+Cl- →
(CH3-NH3)Cl
|
3.Взаємодія з киснем (горіння)
|
NH3 + О2→N2 +H 2O
|
робота з підручником ст.153
4CH3-NH2+ 9О2 →4СО2+2N2+10H2O
|
3. Добування амінів.
(пригадати реакцію Коновалова
Відновлення нітроалканів
СH3CH2CH2-NO2+3H2 Ni→ СH3CH2CH2-NH2 +2Н2О
Відновники: Sn+HCl, LiAlH4
Взаємодія галогеноалканів з аміаком
СH3CH2-J +NH3 →[СH3CH2-NH3 ]+ J-+ NH3 → СH3CH2-NH2 + NH4J
етанамін
Утворення вторинних та третинних
амінів.
Реакція алкілування (Ф.Гофман).
СH3CH2-NH2 + СH3CH2-J + NH3 →(СH3CH2-)2NH + NH4J
диетанамін
(СH3CH2-)2NH + СH3CH2-J + NH3 →(СH3CH2-)3N + NH4J
триетанамін
4.
Застосування
амінів
Використовують
для одержання лікарських речовин, барвників і вихідних продуктів для
органічного синтезу.
V.
Осмислення одержаних знань. Розкриття внутрішньої суті явищ та процесів.
Здійснити
перетворення. Можна провести як гру «Хімічна естафета», або ж як роботу в
парах. Визначити невідомі речовини,
вказати суму молекулярних мас речовин А, Б, В.
→ (С2Н5NН3)ОН
І.С2Н6
+A→ С2Н5
NO2 +Б→ С2Н5
NН2
+В→ N2
→ (С2Н5 NН3)Сl
ІІ.СН4 +А→
СН3 NO2 +Б→ СН3 NН2 →
(СH3-)2NH +В→ N2
→(СH3-)3N
Відповіді на дане
перетворення
I.С2Н6 + HNO3→СH3CH2-NO2 + Н2О
СH3CH2-NO2
+ 3H2 Ni→ СH3CH2-NH2
+ 2Н2О
СH3CH2-NH2 + Н2О→ ( С2Н5 NН3)ОН
СH3CH2-NH2 + НCl→ ( С2Н5 NН3)Cl
4СH3CH2-NH2 + 15O2→8CO2 + 15Н2О + 2N2
II.СН4 + HNO3 → СH3-NO2 + Н2О
СH3-NO2 + 3H2 Ni→ СH3-NH2 + 2Н2О
СH3-NH2 + СH3-Cl + NH3 → ( СH3-)2 NH + NН4Cl
( СH3-)2 NH +
СH3-Cl + NH3
→ ( СH3-)3 N + NН4Cl
4( СH3-)2 NH +15O2 →8CO2 + 15Н2О + 2N2
Mr(HNO3) = 63 Mr(H2) = 2 Mr(O2) = 32
63 + 2 + 32 = 97
VI. Узагальнення та
систематизація знань.
(робота в парах).
Розвязати кросворд.
1
|
||||||||
2
|
||||||||
3
|
||||||||
4
|
||||||||
5
|
||||||||
6
|
1. Органічні
сполуки,похідні аміаку
2.Хімічний
елемент, що входить до молекули аміаку і має свою неподільну пару електронів
3. Речовини, які
мають однаковий якісний і кількісний склад, але різну будову і властивості.
4.Вища карбонова
кислота, яка має два подвійні зв'язки.
5.Заряджена
частинка
6.Речовина ,яку
використовує В'юрц.
1
|
|||||||||||
2
|
|||||||||||
3
|
|||||||||||
4
|
|||||||||||
5
|
|||||||||||
6
|
|||||||||||
7
|
1. При взаємодії
метанаміну з хлоридною кислотою Нітроген є донор,а Гідроген є…
2.Представник
амінів
3.аміни
розчиняючись у воді утворюють…
4.каталізатор
який використовують при добуванні амінів.
5.метанамін,
диметанамін, триметанамін
6.під час горіння
амінів утворюється…
7.донорно-акцепторний
механізм відноситься до …зв'язку.
Правильні відповіді до
кросворді
1
|
а
|
к
|
ц
|
е
|
п
|
т
|
о
|
Р
|
|||
2
|
м
|
е
|
т
|
а
|
н
|
а
|
м
|
і
|
Н
|
||
3
|
о
|
с
|
н
|
о
|
в
|
А
|
|||||
4
|
н
|
і
|
к
|
е
|
л
|
Ь
|
|||||
5
|
і
|
з
|
о
|
м
|
е
|
р
|
И
|
||||
6
|
а
|
з
|
о
|
Т
|
|||||||
7
|
к
|
о
|
в
|
а
|
л
|
е
|
н
|
т
|
н
|
и
|
й
|
1
|
а
|
м
|
і
|
н
|
и
|
|||
2
|
н
|
і
|
т
|
р
|
о
|
г
|
е
|
Н
|
3
|
і
|
з
|
о
|
м
|
е
|
р
|
и
|
|
4
|
л
|
і
|
н
|
о
|
л
|
е
|
в
|
А
|
5
|
і
|
о
|
Н
|
|||||
6
|
н
|
а
|
т
|
р
|
і
|
й
|
VIІ. Підсумок.
VIІІ. Домашнє завдання.
І-ІІ рівень
№1,2,3
ІІІ. Рівень №4,5
ІV. Рівень №4,5 (дод.завд.) §29 с.153-154, пов §20.
Презентація уроку
https://www.slideshare.net/secret/Ea1wyYgJ31OjEr
Дякую, цікаво
ВідповістиВидалити