Конспект уроку з використанням інформаційно-комунікативних
технологій. 5(9) клас.
Тема. Амфотерні
властивості амінокислот. Утворення поліпептидів.
Мета. Поглибити
знання про нітрогеновмісні сполуки, з’ясувати їх склад і будову як
сполук із подвійними
властивостями , здатних утворювати полімерні молекули.
Тип уроку Урок
засвоєння нових знань
Форма уроку
Дослідження властивостей речовин
Обладнання: пробірки,
штатив, розчини амінокислот,індикаторів, лугу , презентація
засобами MS Power Point. Медіа-центр(Додаток Е). Періодична
таблиця Д.І.Менделєєва. Ряд активності металів. Інструкції з техніки безпеки..
Хід уроку
І. Організаційний момент:
організація класу до уроку, визначити відсутніх учнів в класі.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Гра «Хрестики-нулики» (слайд
2-6)(ДодатокГ)
(формуються такі компетенції як соціальна,саморозвитку і самоосвіти,
інформаційна)
Виграшний варіант –карбонові кислоти
Етанова
кислота
|
етанол
|
Карбонатна
кислота
|
Маслана
кислота
|
α-амінооцтова
кислота
|
Оцтова
килота
|
Пропанова
кислота
|
Сульфатна
кислота
|
Хлоридна
кислота
|
виграшний варіант –аміни
аміак
|
гліцин
|
Нітритна
кислота
|
метиламін
|
диметиламін
|
Три метиламін
|
Нітратна
кислота
|
азот
|
Нітроген(І) оксид
|
Виграшний варіант –амінокислоти
Етанова
кислота
|
β-аміномасляна
кислота
|
гліцин
|
Валерянова
Кислота
|
Мурашина
кислота
|
α-амінопропіонова
кислота
|
Гліцерин
|
Масляна
кислота
|
α-амінопентанова
кислота
|
Виграшний варіант –будова амінокислоти
Вугловедневий
радикал
|
Кетонна група
|
Карбоксильна
група
|
Карбонільна
група
|
Вуглеводневий
радикал
|
Альдегідна група
|
Аміно-група
|
Гідроксильна
група
|
Вуглеводневий
радикал
|
Виграшний варіант –властивості карбонових
кислот та амінів
Взаємодія з водою
|
Взаємодія з
кислотними оксидами
|
Взаємодія з
основами
|
Взаємодія з металами
|
горіння
|
Взаємодія з
неметалами
|
Дія на індикатори
|
Взаємодія з
основними оксидами
|
Взаємодія з
сильними кислотами
|
ІІІ. Актуалізація опорних знань
(формуються такі компетентності як-комунікативна, соціальна, компетентність
продуктивної творчості)
Бесіда 1. Амінокислоти-це…(слайд 7)
2.Будова амінокислот
3.Властивості амінів.
4.Властивості карбонових
кислот
5.Представники
амінокислот.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми і мети уроку. (слайд 8)
Завдання 1.Фізичні властивості амінокислот
2.Дослідити хімічні
властивості амінокислот.
3. Дослідити
амфотерність амінокислот.
4.Здатність
амінокислот утворювати поліпептиди.
5.Значення
амінокислот для живих організмів.
V.Сприймання і
засвоєння учнями нового навчального матеріалу.
(формуються такі компетентності як -комунікативна, соціальна, інформаційна
компетентність продуктивної творчості та саморозвитку і самоосвіти)
Вивчивши аміни та карбонові кислоти, знаючи деяких представників
амінокислот,які у них функціональні групи, можна здогадатися про властивості
цих речовин, тому на сьогоднішньому уроці досліджуємо властивості амінокислот.
В залежності від радикала, який присутній у амінокислот та функціональних
груп залежить смак речовин. Амінокислоти білого кольору (слайд 9).
Розчинні у воді.
Дослідження властивостей.
1.Визначаємо середовище у розчині
амінооцтової кислоти
Демонстрація 1 «Дія на
індикатори»
Забарвлення не змінилось. Отже, середовище нейтральне. Однак для інших
амінокислот середовище буде залежати від співвідношення аміно та карбоксильних
груп у речовині. Наприклад лізин дає лужне середовище, а глютамін-кисле.
(слайд 10,11). У амінооцтової кислоти є одна аміно група та одна
карбоксильна,тому у водному середовищі речовина утворює біполярний йон з
позитивним зарядом у аміногрупі та негативним зарядом у карбоксильній. Це й
пояснює нейтральне середовище.
2.Чи взаємодіє амінооцтова кислота з основами чи кислотами?
Як себе ведуть амінокислоти з основами?
Демонстрація 2. «Взаємодія амінокислоти з лугами»
У пробірку долити розчин лугу та додати кілька
крапель фенолфталеїну. Яке забарвлення
розчину? Долити до пробірки розчин амінокислоти. Що спостерігаємо?
NH2 – CH2– COOH + Na OH → NH2– CH2 – COONa + H2O
Амінокислота
з основою поводить себе як
кислота
3. Як себе ведуть амінокислоти з
кислотами?
NH2 – CH2 – COOH + НСІ
→ [NH2 – CH2 – COOH]СІ
хлорид
Амінокислота
з основою поводить себе як
основа
Речовини, які взаємодіють із
кислотами та основами називаються амфотерними.
4. Амінокислоти взаємодіють з киснем. Їм властива реакція горіння.
Горіння
4NH2 – CH2 – COOH + 9O2 → 2N2 +8CO2 + 10H2O
5.Оскільки у них наявна карбоксильна група, тому реагують зі спиртами.
NH2 – CH2 – COOH + СН3OH → NH2 – CH2 – COOСН3 + H2O
Ще взаємодіють з металами, основними оксидами, деякими солями.
Висновок: амінокислоти-органічні амфотерні сполуки.
6. Специфічна властивість –це взаємодія амінокислот між собою
NH2 – CH2– COOH + НNH – CH2 – COOH → NH2 – CH2 – CO- NH – CH2 –COOH
пептидний
зв’язок
При взаємодії, за певних умов, обох молекул амінокислоти утворюється
пептидний зв'язок. Група атомів – CO- NH –, що утворює пептидний зв'язок називається
пептидною , а продукт ,що утворився –пептидом. Наводимо схему утворення
трипептиду.
NH2 – CH2– COOH + НNH – CH2 – COOH + NH2 – CH2– COOH →
NH2 – CH2 – CO- NH – CH2 –CO-NH– CH2– COOH
Якщо багато молекул амінокислот з’єднується тоді утворюється
поліпептид.Утворення поліпептидів із a-амінокислот
становить основу синтезу білків у живому організмі Причому у склад білків
входять тільки a-амінокислоти.
Амінокислоти знаходяться в живих організмах у складі білків. Застосовують
їх в медицині, як сировина для одержання синтетичних волокон, як добавка для
кормів.
VІ. Обговорення
результатів експерименту.
(формуються такі компетентності як: соціальна, комунікативна, інформаційна,саморозвитку
і самоосвіти, продуктивної творчості)
Усі властивості свідчать, що у амінокислот дві різні функціональні групи,
завдяки яким вони проявляють як основні так і кислотні властивості.
Висновок: -амінокислоти є амфотерними;
-a-амінокислоти є частиною білків.
VІІ. Узагальнення
й систематизація знань.
(формуються такі компетентності як: соціальна, комунікативна,
інформаційна,саморозвитку і самоосвіти, продуктивної творчості, застосувати
різні види спілкування в різних ситуаціях, продемонструвати творче
мислення,зрозуміти і відповідно використати технології)
1.Розвязати відповідність
(Додаток Д)
А. Пептиди 1. 2 амінокислоти
Б. Дипептиди 2. 4 амінокислоти
В. Трипептиди 3. 3 амінокислоти
Г. Поліпептиди 4. 5 амінокислот
5. багато
амінокислот
- Напишіть відповідні рівняння реакцій взаємодії гліцину з запропонованими речовинами. (робота в парах)
+СаО
+ Мg
Гліцин + HCl
+O2
+NaOH
VІІІ. Підсумки уроку. Домашнє завдання.Презентація уроку
|
|||||||||||
Немає коментарів:
Дописати коментар