вівторок, 11 листопада 2014 р.

Конспект уроку. Амінокислоти. Презентація.




Конспект уроку з використанням інформаційно-комунікативних технологій. 5(9) клас.
Тема. Амфотерні властивості амінокислот. Утворення поліпептидів.
Мета. Поглибити знання про нітрогеновмісні сполуки, з’ясувати їх склад і будову як
           сполук із подвійними властивостями , здатних утворювати полімерні молекули.
Тип уроку Урок засвоєння нових знань
Форма уроку Дослідження властивостей речовин
Обладнання: пробірки, штатив, розчини амінокислот,індикаторів, лугу , презентація засобами MS Power Point. Медіа-центр(Додаток Е). Періодична таблиця Д.І.Менделєєва. Ряд активності металів. Інструкції з техніки безпеки..

Хід уроку
І. Організаційний момент:
організація класу до уроку, визначити відсутніх учнів в класі.

ІІ. Перевірка домашнього завдання
Гра «Хрестики-нулики» (слайд 2-6)(ДодатокГ)
(формуються такі компетенції як соціальна,саморозвитку і самоосвіти, інформаційна)
Виграшний варіант –карбонові кислоти      

Етанова
кислота
етанол
Карбонатна
кислота
Маслана
кислота
α-амінооцтова
кислота
Оцтова
килота
Пропанова
кислота
Сульфатна
кислота
Хлоридна
кислота








  виграшний варіант –аміни

аміак
гліцин
Нітритна
кислота
метиламін
диметиламін
Три метиламін

Нітратна
кислота
азот
Нітроген(І) оксид

Виграшний варіант –амінокислоти
Етанова
кислота
β-аміномасляна
кислота
гліцин
 Валерянова
Кислота
Мурашина
кислота
α-амінопропіонова
кислота
Гліцерин
Масляна
кислота
α-амінопентанова
кислота
             






Виграшний варіант –будова амінокислоти
Вугловедневий
радикал
Кетонна група
Карбоксильна
група
Карбонільна
група
Вуглеводневий
радикал
Альдегідна група
Аміно-група
Гідроксильна
група
Вуглеводневий
радикал

Виграшний варіант –властивості карбонових кислот та амінів
Взаємодія з водою
Взаємодія з
кислотними оксидами
Взаємодія з
основами
Взаємодія з металами
горіння
Взаємодія з
неметалами
Дія на індикатори
Взаємодія з
основними оксидами
Взаємодія з
сильними кислотами

ІІІ. Актуалізація опорних знань
(формуються такі компетентності як-комунікативна, соціальна, компетентність продуктивної творчості)
Бесіда 1. Амінокислоти-це…(слайд 7)
             2.Будова амінокислот
             3.Властивості амінів.
             4.Властивості карбонових кислот
              5.Представники амінокислот.
ІV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку. (слайд 8)
Завдання 1.Фізичні властивості амінокислот
                 2.Дослідити хімічні властивості амінокислот.
                 3. Дослідити амфотерність амінокислот.
                 4.Здатність амінокислот утворювати поліпептиди.
                 5.Значення амінокислот для живих організмів.

V.Сприймання і засвоєння учнями нового навчального матеріалу.
(формуються такі компетентності як -комунікативна, соціальна, інформаційна компетентність продуктивної творчості та саморозвитку і самоосвіти)
Вивчивши аміни та карбонові кислоти, знаючи деяких представників амінокислот,які у них функціональні групи, можна здогадатися про властивості цих речовин, тому на сьогоднішньому уроці досліджуємо властивості амінокислот.
В залежності від радикала, який присутній у амінокислот та функціональних груп залежить смак  речовин.  Амінокислоти білого кольору (слайд 9). Розчинні у воді.
Дослідження властивостей.
1.Визначаємо середовище у розчині амінооцтової кислоти
Демонстрація 1 «Дія на індикатори»
Забарвлення не змінилось. Отже, середовище нейтральне. Однак для інших амінокислот середовище буде залежати від співвідношення аміно та карбоксильних груп у речовині. Наприклад лізин дає лужне середовище, а глютамін-кисле.
(слайд 10,11). У амінооцтової кислоти є одна аміно група та одна карбоксильна,тому у водному середовищі речовина утворює біполярний йон з позитивним зарядом у аміногрупі та негативним зарядом у карбоксильній. Це й пояснює нейтральне середовище.
2.Чи взаємодіє амінооцтова кислота з основами чи кислотами?
Як себе ведуть амінокислоти з основами?
Демонстрація 2. «Взаємодія амінокислоти з лугами»
У пробірку долити розчин лугу та додати кілька крапель  фенолфталеїну. Яке забарвлення розчину?  Долити  до пробірки розчин амінокислоти. Що спостерігаємо?
  NH2CH2COOH + Na OHNH2CH2COONa  + H2O      
 Амінокислота з основою поводить себе як кислота
3. Як себе ведуть амінокислоти з кислотами?
  NH2CH2COOH + НСІ     [NH2CH2COOH]СІ  хлорид      
 Амінокислота з основою поводить себе як основа
 Речовини, які взаємодіють із кислотами та основами називаються амфотерними.
4. Амінокислоти взаємодіють з киснем. Їм властива реакція горіння.
 Горіння
4NH2CH2COOH + 9O2 → 2N2 +8CO2  + 10H2O
5.Оскільки у них наявна карбоксильна група, тому реагують зі спиртами.
NH2CH2COOH + СН3OHNH2CH2COOСН3 + H2O
Ще взаємодіють з металами, основними оксидами, деякими солями.
Висновок: амінокислоти-органічні амфотерні сполуки.
6. Специфічна властивість –це   взаємодія амінокислот між собою
     NH2CH2COOH + НNHCH2COOHNH2CH2CO- NHCH2COOH
                                                                                                        пептидний
                                                                                                             зв’язок

При взаємодії, за певних умов, обох молекул амінокислоти утворюється пептидний зв'язок. Група атомів – CO- NH –, що утворює пептидний зв'язок називається пептидною , а продукт ,що утворився –пептидом. Наводимо схему утворення трипептиду.
NH2CH2COOH + НNHCH2COOH + NH2CH2COOH
NH2CH2CO- NHCH2 CO-NH CH2COOH
Якщо багато молекул амінокислот з’єднується тоді утворюється поліпептид.Утворення поліпептидів із a-амінокислот становить основу синтезу білків у живому організмі Причому у склад білків входять тільки a-амінокислоти.
Амінокислоти знаходяться в живих організмах у складі білків. Застосовують їх в медицині, як сировина для одержання синтетичних волокон, як добавка для кормів.
VІ. Обговорення результатів експерименту.
(формуються такі компетентності як: соціальна, комунікативна, інформаційна,саморозвитку і самоосвіти, продуктивної творчості)
Усі властивості свідчать, що у амінокислот дві різні функціональні групи, завдяки яким вони проявляють як основні так і кислотні властивості.
Висновок: -амінокислоти є амфотерними;
                   -a-амінокислоти є частиною білків.
VІІ. Узагальнення й систематизація знань.
 (формуються такі компетентності як: соціальна, комунікативна, інформаційна,саморозвитку і самоосвіти, продуктивної творчості, застосувати різні види спілкування в різних ситуаціях, продемонструвати творче мислення,зрозуміти і відповідно використати технології)

 

1.Розвязати відповідність
(Додаток Д)
А. Пептиди             1. 2 амінокислоти
Б. Дипептиди          2. 4 амінокислоти
В. Трипептиди        3. 3 амінокислоти
Г. Поліпептиди       4. 5 амінокислот
                                  5. багато амінокислот



  1. Напишіть відповідні рівняння реакцій взаємодії гліцину з запропонованими речовинами.  (робота в парах)




                 +СаО

                 + Мg
Гліцин  + HCl
                +O2
                +NaOH







  1. VІІІ. Підсумки уроку. Домашнє завдання.
    Презентація уроку




















































Немає коментарів:

Дописати коментар