вівторок, 25 листопада 2014 р.

Компетентність. Види компетентностей




Компетенція-це сукупність взаємопов'язаних якостей особистості (знань, умінь, навичок, спосо­бів діяльності), які є заданими до відповід­ного кола предметів і процесів та необхід­ними для якісної продуктивної дії по від­ношенню до них.
Освітня компетенція за А.Дахіним-це рівень розвитку особистості учня, пов'язана з якісним опануванням змісту освіти.
Компетентність-це володіння людиною відповідною ком­петенцією, що містить її особистісне став­лення до предмета діяльності.
Освітня компетентність-це здатність учня здійснювати складні культуровідповідні види діяльності.
Характеристика компетентностей і компетенцій
Внутрішня структура компетентностей (за А.Хуторським)

·        назва;
·        тип загальної ієрархії (ключова, загальнопредметна, предметна);
·        коло реальних об'єктів дійсності, відносно яких уводиться компетентність;
·        соціально-практична обумовленість і значущість;
·        смислові орієнтації учня, особистісна значущість;
·         знання про коло реальних об'єктів;

·        уміння та навички, які стосуються цього кола ре­альних об'єктів;
·        способи діяльності по відношенню до них;
·        мінімально необхідний досвід діяльності учня у сфері цієї компетентності;
·        індикатори— приклади, зразки навчальних та контролюючих завдань з визначення ступеня (рівня) компетентності учня






Функції компетентності в системі освіти (за А.Хуторським)
У відношенні до особистості учня

Увідношенні до структури та змісту освіти

У відношенні до знань, умінь та навичок


відображають та розвивають осо-бистісні якості учня в напрямі об'єктів, що вивчаються ним;

-характеризують діяльнісний компонент освіти учня;

-задають мінімальний досвід предметної діяльності;

- розвивають можливість
розв'язувати реальні проблеми;

-є багатовимірними, тобто охо­плюють та розвивають усі осно­вні групи особистісних якостей учня;

-є інтегральними характеристика­ми якості підготовки учня;

-у сукупності визначають та ві­дображають функціональну гра­мотність учня

-надають можливості конструювання цілі, зміст освіти та освіт­ніх технологій у сис­темному вигляді;

-є  міжпредментними;

-є багатофункціо­нальними, оскільки дозволяють учневі розв'язувати пробле­ми з багатьох сфер життя;

-формуються засоба­ми змісту освіти

-не протистоять ЗУНам, а, знаходячись у різних площинах, претинаються з ними;

-містять в собі низки ЗУНів;

-пов'язані зі здатністю осмислено використо­вувати комплекс знань, умінь та способів діяль­ності з міждисциплінар­ного кола питань;

-забезпечують оволодіння комплексною освітньою процедурою, яка має осо-бистісно діяльний характер

Трирівнева ієрархія компетенцій (за А.Хуторським)
  • ключові;
  • загально предметні;
  • предметні.



Розгорнутий перелік ключових компетенцій
Назва
Характеристика
Ціннісно-смислова компетенція

пов'язана з ціннісними уявленнями учня, його здатністю до орієн­тування у житті, усвідомлення свого місця в ньому, до вибору ці­льових та смислових установок для своїх дій та вчинків, до при­йняття рішень

Загальнокультурна компетенція


це коло питань у яких учень має бути добре обізнаним, мати знання та досвід певної діяльності. Це особливості національної та загальнолюдської культури, культурологічні засади сімейних, со­ціальних, суспільних явищ та традицій, роль науки та релігії в жит­ті людини, компетенції у сфері побуту
Навчально-пізнавальна компетенція
це сукупність компетенцій учня у сфері самостійної пізнавальної діяльності: знання та вміння цілепокладання, планування, аналізу, рефлексії самооцінки навчально-пізнавальної діяльності. У межах цієї компетенції визначаються вимоги відповідної функціональної грамотності: вміння розрізняти факти від домислів, володіння ви­мірювальними навичками, використання різних методів пізнання

Інформаційна компетенція


пов'язана з формуванням уміння самостійно шукати, аналізува­ти, відбирати необхідну інформацію, трансформувати, зберіга­ти та транслювати її. Ця компетенція забезпечує навички роботи учнів з інформацією, що міститься в навчальних предметах і освіт­ніх галузях, а також у навколишньому світі
Комунікативна компетенція


містить оволодіння мовами та способами взаємодії з людьми, на­вичками роботи в групі. Учень має вміти відрекомендувати себе, написати листа, анкету, заяву, поставити запитання, вести диску­сію тощо
Соціально-трудова компетенція

це оволодіння знаннями і досвідом у суспільній діяльності, у галузі сімейних стосунків, у соціально-трудовій сфері, у питаннях еконо­міки і права та в професійному самовизначенні
Компетенція
особистісного
самовдосконалення
спрямована на засвоєння способів фізичного, духовного та інтелек­туального саморозвитку, емоційну саморегуляцію та самопідтрим-ку. Вона пов'язана з безперервним самопізнанням, формуванням психологічної грамотності, культури мислення. До неї відноситься: знання правил особистої гігієни, турбота про власне здоров"я





Шляхи формування компетентності учня
Групи компетентностей
Характеристика
Можливості продуктивного навчання
Соціальна
  • вміння робити вибір
  • вміння приймати рішення
  • вміння брати відповідальність
  • вміння безконфліктно співіснувати
·         Забезпечення власної активності учня (асііуііу — діяльність).
·         Стимулювання пізнавальної активності учнів.
·         Опора на діяльність учня.
·         Забезпечення співробітництва.
·         Здійснення роботи в команді.
·         Орієнтація на конкретний продукт.
·         Забезпечення мотивації діяльності (те, що я роблю, є корисним).
·         Усвідомлення власного внеску у спільну роботу.
·         Розв'язання проблем.
·         Пошук шляхів реалізації проекту.
·         Установлення причинно-наслідкових зв'язків.
·         Формування адекватної оцінки й самооцінки.
·         Уміння використовувати власний досвід.
·         Адаптація до змін.
·         Розвиток здібностей та обдарованості учнів та підвищення через це
їх соціального статусу

Полікультурна
  • оволодіння досягненнями культури
  • розуміння інших людей, їх індивідуальності і відмін­ностей за національними, культурними, релігійними та іншими ознаками

  • Роробка проектів культурологічної спрямованості
  • Забезпечення розширення кругозору та підвищення культурного рівня учнів.
  • Здійснення роботи в команді, забезпечення взаємодії учнів.
  • Усвідомлення ролі й впливу предмета на розвиток культури.
  • Оцінювання творів літератури та мистецтва.
  • Визначення ставлення до власної діяльності та діяльності інших людей. Повага до чужої праці.
  • Вплив освітнього середовища на розвиток учнів.
  • Співвіднесення об'єкта навчання з власним досвідом.
  • Формування загальнолюдських цінностей

Комунікативна
Уміння спілкуватися усно, писемно,рідною та іноземними мовами
  • Обговорення проблем
  • Формування отчки зору
  • Уміння доводити власну позицію
  • Розвиток культури мовлення
  • Уміння презентувати свій продукт
  • Можливість для безпосереднього спілкування
  • Адекватне ставлення до критики
  • Стимулювання критичного ставлення до себе
  • Уміння адаптуватися в мовному середовищі
Інформаційна
Уміння добувати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел
  • Використання різних джерел інформації
  • Уміння класифікувати документи
  • Уміння користуватися новими інформаційними технологіями
  • Уміння переробляти інформацію для отримання певного продукту
  • Аналіз та критичне ставлення до інформації
  • Самостійне опрацювання інформації
  • Розуміння та усвідомлення інформації
  • Залучення власного досвіду
Саморозвитку і самоосвіти
Готовність та потреба навчатися протягом усього життя
·           Узагальнення власних знань
·         Організація власних прийомів навчання
·         Організація самоосвітньої діяльності
·         Постійне удосконалення
·         Мотивація саморозвитку
·         Залучення та збагачення власного досвіду
·         Підтримка пізнавального інтересу
·         Потреба в нових знаннях
·          Визначення перспективи діяльності
·         Співвіднесення теоретичних знань з практикою
Продуктивної творчості
Готовність та потреба у творчості
·         Вміння побачити та сформулювати проблему
·         Вміння заходити нові рішення
·         Вміння діяти у нестандартних ситуаціях
·         Активізація творчих здібностей учнів
·         Реалізація творчого потенціалу учнів







Список використаних джерел
1.Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів
2. Великий тлумачний словник сучасної української мови.-К: Видавничий центр «Просвіта», 2005
3.Бібік Н.М, Ващенко Л.С. та ін.., Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи.-К.:ВАТ «Книжкова друкарня наукової книги»,2004,-112с.
4. Практична педагогіка.99схем і таблиць/ автори-уклад. Н.П.Наволокова, В.М. Андреєва,-Х:Вид.група «Основа»,2011-117с.-(Серія «Золота педагогічна скарбниця»)
5. Підласий І.П.Практична педагогіка або три технології.-Л.:Видавничий Дім «Слово», 2006.
6. Пометун О, Піроженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання.-К.:А.С.К.,2004.
7.Освіта. UA. «Компетентнісна оріэнтація у викладанні хімії» О.Гиря;
8. «Урок хімії – традиційні та нетрадиційні підходи» М.М. Савчин;
9. Т.В. Ціперко «Сучасний урок: компетентнісно-діяльнісний підхід» /Vistnik 2012.






























Немає коментарів:

Дописати коментар