Компетенція-це сукупність
взаємопов'язаних якостей особистості (знань, умінь, навичок, способів діяльності), які є заданими до відповідного
кола предметів і процесів та необхідними для якісної продуктивної дії по відношенню до них.
Освітня компетенція за А.Дахіним-це рівень розвитку особистості учня, пов'язана з якісним опануванням змісту освіти.
Компетентність-це володіння
людиною відповідною компетенцією,
що містить її особистісне ставлення
до предмета діяльності.
Освітня
компетентність-це здатність учня
здійснювати складні культуровідповідні види діяльності.
Характеристика компетентностей і компетенцій
Внутрішня структура компетентностей (за А.Хуторським)
·
назва;
·
тип
загальної ієрархії (ключова, загальнопредметна, предметна);
·
коло
реальних об'єктів дійсності, відносно яких уводиться
компетентність;
·
соціально-практична
обумовленість і значущість;
·
смислові
орієнтації учня, особистісна значущість;
·
знання
про коло реальних об'єктів;
|
·
уміння
та навички, які стосуються цього кола реальних об'єктів;
·
способи
діяльності по відношенню до них;
·
мінімально
необхідний досвід діяльності учня у сфері цієї компетентності;
·
індикатори—
приклади, зразки навчальних та
контролюючих завдань з визначення ступеня (рівня) компетентності учня
|
Функції компетентності в системі освіти (за А.Хуторським)
У відношенні до особистості учня
|
Увідношенні до структури та змісту
освіти
|
У відношенні до знань, умінь та навичок
|
відображають
та розвивають осо-бистісні якості
учня в напрямі об'єктів, що
вивчаються ним;
-характеризують діяльнісний компонент освіти учня;
-задають мінімальний досвід предметної діяльності;
- розвивають можливість
розв'язувати
реальні проблеми;
-є
багатовимірними, тобто охоплюють
та розвивають усі основні
групи особистісних якостей учня;
-є інтегральними характеристиками якості підготовки
учня;
-у сукупності визначають та відображають функціональну грамотність учня
|
-надають
можливості конструювання цілі, зміст освіти та освітніх технологій у системному вигляді;
-є міжпредментними;
-є багатофункціональними, оскільки дозволяють
учневі розв'язувати проблеми з багатьох сфер життя;
-формуються засобами змісту освіти
|
-не
протистоять ЗУНам, а, знаходячись у різних площинах, претинаються з ними;
-містять в собі низки ЗУНів;
-пов'язані зі здатністю осмислено використовувати комплекс знань, умінь та способів діяльності з міждисциплінарного кола питань;
-забезпечують
оволодіння комплексною освітньою
процедурою, яка має осо-бистісно
діяльний характер
|
Трирівнева ієрархія компетенцій (за А.Хуторським)
- ключові;
- загально предметні;
- предметні.
Розгорнутий перелік ключових компетенцій
Назва
|
Характеристика
|
Ціннісно-смислова
компетенція
|
пов'язана з ціннісними уявленнями учня, його здатністю
до орієнтування у житті,
усвідомлення свого місця в ньому, до вибору цільових та смислових установок для своїх дій та вчинків,
до прийняття рішень
|
Загальнокультурна
компетенція
|
це коло питань у яких учень має бути добре обізнаним,
мати знання та досвід
певної діяльності. Це особливості національної та загальнолюдської культури, культурологічні засади
сімейних, соціальних, суспільних
явищ та традицій, роль науки та релігії в житті людини, компетенції у сфері побуту
|
Навчально-пізнавальна компетенція
|
це сукупність компетенцій учня у сфері самостійної
пізнавальної діяльності: знання та вміння цілепокладання, планування,
аналізу, рефлексії самооцінки
навчально-пізнавальної діяльності. У межах цієї компетенції визначаються
вимоги відповідної функціональної грамотності: вміння розрізняти факти від
домислів, володіння вимірювальними
навичками, використання різних методів пізнання
|
Інформаційна
компетенція
|
пов'язана з формуванням уміння самостійно шукати,
аналізувати, відбирати
необхідну інформацію, трансформувати, зберігати та транслювати її. Ця
компетенція забезпечує навички роботи учнів з інформацією, що міститься в навчальних предметах і освітніх
галузях, а також у навколишньому світі
|
Комунікативна
компетенція
|
містить оволодіння мовами та способами взаємодії з людьми, навичками роботи в групі. Учень має вміти
відрекомендувати себе, написати
листа, анкету, заяву, поставити запитання, вести дискусію тощо
|
Соціально-трудова компетенція
|
це оволодіння знаннями і досвідом у суспільній
діяльності, у галузі сімейних
стосунків, у соціально-трудовій сфері, у питаннях економіки і права та в професійному самовизначенні
|
Компетенція
особистісного
самовдосконалення
|
спрямована на засвоєння способів фізичного, духовного
та інтелектуального
саморозвитку, емоційну саморегуляцію та самопідтрим-ку. Вона пов'язана з безперервним самопізнанням,
формуванням психологічної
грамотності, культури мислення. До неї відноситься: знання правил особистої гігієни, турбота про власне
здоров"я
|
Шляхи формування
компетентності учня
Групи
компетентностей
|
Характеристика
|
Можливості
продуктивного навчання
|
Соціальна
|
|
·
Забезпечення власної
активності учня (асііуііу — діяльність).
·
Стимулювання
пізнавальної активності учнів.
·
Опора на діяльність
учня.
·
Забезпечення
співробітництва.
·
Здійснення роботи в
команді.
·
Орієнтація на
конкретний продукт.
·
Забезпечення
мотивації діяльності (те, що я роблю, є корисним).
·
Усвідомлення власного
внеску у спільну роботу.
·
Розв'язання проблем.
·
Пошук шляхів
реалізації проекту.
·
Установлення
причинно-наслідкових зв'язків.
·
Формування адекватної
оцінки й самооцінки.
·
Уміння використовувати
власний досвід.
·
Адаптація до змін.
·
Розвиток здібностей
та обдарованості учнів та підвищення через це
їх соціального статусу |
Полікультурна
|
|
|
Комунікативна
|
Уміння
спілкуватися усно,
писемно,рідною
та іноземними мовами
|
|
Інформаційна
|
Уміння добувати,
опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел
|
|
Саморозвитку і
самоосвіти
|
Готовність та потреба
навчатися протягом усього життя
|
·
Узагальнення власних знань
·
Організація
власних прийомів навчання
·
Організація
самоосвітньої діяльності
·
Постійне
удосконалення
·
Мотивація
саморозвитку
·
Залучення
та збагачення власного досвіду
·
Підтримка
пізнавального інтересу
·
Потреба
в нових знаннях
·
Визначення перспективи діяльності
·
Співвіднесення
теоретичних знань з практикою
|
Продуктивної
творчості
|
Готовність та потреба
у творчості
|
·
Вміння
побачити та сформулювати проблему
·
Вміння
заходити нові рішення
·
Вміння
діяти у нестандартних ситуаціях
·
Активізація
творчих здібностей учнів
·
Реалізація
творчого потенціалу учнів
|
Список використаних джерел
1.Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів
2. Великий тлумачний словник сучасної української
мови.-К: Видавничий центр «Просвіта», 2005
3.Бібік Н.М, Ващенко Л.С. та ін.., Компетентнісний
підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи.-К.:ВАТ «Книжкова
друкарня наукової книги»,2004,-112с.
4. Практична педагогіка.99схем і таблиць/
автори-уклад. Н.П.Наволокова, В.М. Андреєва,-Х:Вид.група «Основа»,2011-117с.-(Серія
«Золота педагогічна скарбниця»)
5. Підласий І.П.Практична педагогіка або три
технології.-Л.:Видавничий Дім «Слово», 2006.
6. Пометун О, Піроженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні
технології навчання.-К.:А.С.К.,2004.
7.Освіта. UA. «Компетентнісна оріэнтація у
викладанні хімії» О.Гиря;
8. «Урок хімії – традиційні та нетрадиційні підходи» М.М. Савчин;
9. Т.В. Ціперко «Сучасний урок: компетентнісно-діяльнісний
підхід» /Vistnik 2012.
Немає коментарів:
Дописати коментар