понеділок, 8 грудня 2014 р.

Конспект уроку.Хімічні властивості кисню: взаємодія з вугіллям, сіркою, фосфором, залізом. Реакція сполучення. Оксиди.



Тема. Хімічні властивості кисню: взаємодія з вугіллям, сіркою, фосфором, залізом. Реакція сполучення. Оксиди.

Мета. Узагальнити й закріпити знання учнів про хімічні властивості кисню й методи його одержання; дати уявлення про реакції сполучення, оксиди.; продовжити формування навичок складання рівнянь хімічних реакцій.

Обладнання й матеріали: Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, випереджальне завдання учневі для складання завдань, картки із завданнями для роботи в групах, презентація засобами MS Power Point. Медіа-центр. «Досліди з хімії. Шкільний хімічний експеримент медіа-посібник з курсу неорганічної хімії для вчителів та учнів.» ЛОІППО використані у слайдах 12 та 14.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.

Форма уроку. Урок з використанням інформаційно-комунікаційних технологій. Робота в парах.  

Структура уроку
І. Організаційний етап.                                                                      2хв
ІІ. Перевірка домашнього завдання.                                                 4хв
ІІІ. Актуалізація опорних знань.                                                        8хв
ІV.Вивчення нового матеріалу.
1. Хімічні властивості кисню.                                                            20хв
2. Реакція сполучення. Оксиди.
V. Закріплення знань.                                                                          8хв
VІ. Домашнє завдання .
VІ І.  Підбиття підсумків уроку.                                                          2хв
Хід уроку
І. Організаційний етап.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

«Експрес-метод»(Учні на картках вказують суму коефіцієнтів рівнянь та продукти реакцій розкладу (крім кисню), які вони виконали вдома, та здають їх. Вчитель зібравши картки зачитує правильні відповіді, які є на слайді2 , а учні звіряють їх зі своїми відповідями ,котрі вони мають у зошитах. І самостійно оцінюють виконання домашнього завдання.
Під час даного методу формується соціальна компетентність та компетентність саморозвитку та самоосвіти у учнів.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Розв’язання кросвордів.  Робота в парах. Слайд3,4.
 Запитання до кросвордів
1. Реакції, під час  яких із однієї  речовини утворюються кілька інших.
2. Речовини, які пришвидшують хімічні реакції, але самі при цьому не витрачаються.
3. Порядковий номер у періодичній таблиці найпоширенішого елемента у природі.
4. Проста речовина, необхідна для підтримання дихання.
5. Агрегатний стан кисню за звичайних умов.
6. Вчений. Його імям названо речовину з котрої добувають кисень.
7.Проста речовина, котра  нейтралізує ультрафіолетове проміння.



1. Речовини, які пришвидшують хімічні реакції, але самі при цьому не витрачаються.
2.Хімічний елемент, яким утворена речовина потрібна для дихання.
3. Речовини, з яких шляхом реакції розкладу можна отримати кисень.
4.Шведський учений, що відкрив  кисень.
5. Газ, що входить до складу повітря.
6. Учений, що створив кисневу теорію

Бесіда.
Формуються такі компетентності: комунікативна, полікультурна, соціальна, продуктивної творчості та саморозвитку і самоосвіти.
Бесіду проводять і  як відповіді на запитання, а також додаючи нові запитання таким чином , щоб повторити попередній матеріал: історія відкриття кисню, фізичні властивості, фізіологічна дія, добування .                                                         
Які вчені ще працювали над вивченням кисню?


К.В.Шеєле. (слайд 5, 6)


У 1771 році кисень відкрив шведський учений К.В.Шеєле
 





Джозеф Прістлі.(1774р) (слайд 7)


Джозеф Прістлі добув кисень розкладом меркурій (ІІ) оксиду у 1774році.Ось так він описав своє відкриття:

«Я помістив невелику кількість порошка “меркуріус кальцинатус пер се” під перевернуту банку, та опущену в ртуть. Потім я взяв невелике запалювальне скло і спрямував промені Сонця прямо в середину банки на порошок. З порошка почало виділятися повітря, котре витіснуло ртуть з банки. Я взявся вивчати це повітря. І мене здивувало, навіть розхвилювало до глубини  моєї душі, що в цьому повітрі свічка горить краще і світліше, ніж в звичайній атмосфері.








Антуан Лавуазьє (1775р). (слайд 8)

Творець кисневої теорії (1775) Антуан Лавуазьє зі своєю дружиною, а також ваги з котрими він працював 






Чому вчені досліджували кисень, яка  його фізіологічна дія?
Яким чином поповнюється його вміст в повітрі?
Яким чином добувають його в промисловості?
 Як можна його добути в лабораторії?

Мотивація
Як бачимо кисень дуже важлива речовина, тому всі вчені досліджували ще й хімічні властивості, з якими ми познайомимось сьогодні. На цьому уроці ви повинні зрозуміти усі хімічні властивості кисню, вміти написати схеми реакцій та урівняти їх , познайомитись з продуктами взаємодії кисню з іншими речовинами, та визначити тип реакцій за яким відбувається взаємодія.

ІV.Вивчення нового матеріалу.
Отже, тема уроку…
Якщо вчені добували кисень і досліджували його у 18 ст. то учні нашого класу не забарились і вирішили зробити це також.
Демонстрація досліду (слайд 9)
Продивившись дослід учні слухаючи вчителя, який пояснює за допомогою слайдів 10,11  про взаємодію вугілля з киснем, порівнює реакцію розкладу з  реакцією сполучення, про продукти реакції-оксиди, записують в зошит.



Запишемо рівняння рекції розкладу пероксиду водню, а також взаємодію кисню з вугіллям.




2H2O2→2H2O+O2          - реакція розкладу



С+O2→СO2                   - реакція сполучення



Реакції, під час яких із кількох речовин утворюється одна, називають реакціями сполучення.
У результаті реакцій сполучення речовин (простих і складних) із киснем утворюються речовини, що називаються оксиди.



Сполука утворена двома елементами, одним із яких є Оксиген, називається оксидом.



Назва оксиду = назва елемента + оксид
Наприклад: MgO – Магній оксид


Для елементів зі змінною валентністю:
Назва оксиду = Назва елемента + Валентність елемента +

+ оксид

Наприклад: SO2 – Сульфур (ІV) оксид; P2O5-Фосфор (V) оксид.




Подальше вивчення властивостей пропонується у вигляді гри  «Визнач невідому речовину». Згідно якої учні продивляються відео з дослідами (слайд12) і намагаються написати самостійно рівняння реакції та визначити  продукти реакції. Робота в парах.
 Свої дослідження учні записують на дошці де вчитель допомагає виправити помилки, та пропонує записати правильні рівняння реакції, що демонструють хімічні властивості кисню.  Слайд 13.

Хімічні властивості
1.Взаємодія кисню з вугіллям:
С+O2→СO2
2. Взаємодія кисню з сіркою:
S+O2SO2
3. Взаємодія кисню з магнієм:
2Mg+O2→2MgO
4. Взаємодія кисню з фосфором:
4Р + 5O2→ 2P2O5
5. Взаємодія кисню з залізом:
3Fe + 2O2Fe3O4
6. Взаємодія кисню зі складними оксидами:
СН4+ 2O2→ СO2 + 2H2O
Отже, кисень взаємодіє з металами, неметалами та складними речовинами, утворюючи при цьому нові сполуки – оксиди

Зі зразками оксидів учні ознайомлюються за допомогою відео (слайд14) та з   найпоширенішим і найважливішим оксидом на планеті зі слайду (15).

Напишіть відповідні рівняння реакцій.
 
V. Узагальнення й систематизація знань.


Напишіть відповідні рівняння реакцій. (слайд 16)


VІ. Домашнє завдання §18, роб.зош. ст79. «дом.завд.»

VІ І. Підбиття підсумків уроку.


Презентація до уроку

http://www.slideshare.net/HalatynOlga/1-42487337


Відео "Добування кисню та вивчення його властивостей"


Немає коментарів:

Дописати коментар